کد خبر: 1225125
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
وزیر امور خارجه:
عملیات پاسخ ما، به این دلیل حداقلی بود که به دنبال هدف قرار دادن چندین هدف نبودیم.» وزیر خارجه گفت: «حمله ما غافلگیرانه نبود و طرف‌های مقابل ما، اگرچه از ساعت و زمان حمله اطلاع نداشتند، اما می‌دانستند که به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد
جوان آنلاین: وزیر امور خارجه با اشاره به عملیات وعده صادق ایران گفت که ۲۰ کشور تلاش کردند موشک‌ها و پهپاد‌های ما به هدف نرسد، اما موشک‌ها و پهپاد‌های ما به اهداف اصابت کرد. 
 
«حسین امیرعبداللهیان» که برای شرکت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک رفته است، در یک مصاحبه تفصیلی با شبکه خبری ان. بی. سی با اشاره به اقدام منتسب به اسرائیل که در نخستین ساعات بامداد جمعه اتفاق افتاد، گفت: «آنچه بامداد جمعه رخ داد، یک حمله نبود. آن‌ها به مثابه اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند نه پهپاد.» وزیر خارجه، حمله اسرائیل به اصفهان را «بزرگ‌نمایی رسانه‌ها» خواند و گفت: «حامیان رسانه‌ای آن‌ها در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند، در حالی که ریزپرنده‌های ساقط‌شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند.» امیرعبداللهیان به همین دلیل گفته که ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه رژیم صهیونیستی یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد: «مادامی که هیچ ماجراجویی جدیدی از سوی اسرائیل علیه منافع ما وجود نداشته باشد، ما هیچ واکنش جدیدی نخواهیم داشت.» با این حال، امیرعبداللهیان با هشدار درباره اینکه اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند، ادامه داد: «اگر اسرائیل اقدامی جدی علیه کشور من انجام دهد و این برای ما ثابت شود، پاسخ ما فوری و حداکثری خواهد بود و باعث پشیمانی آن‌ها خواهد شد.» امیرعبداللهیان ادامه داد: «ما می‌توانیم حیفا و تل‌آویو را بزنیم. ما می‌توانیم همچنین تمامی بنادر اقتصادی اسرائیل را هدف قرار دهیم، اما خطوط قرمز ما غیرنظامیان هستند. هدف ما فقط اهداف نظامی است.» وزیر خارجه همچنین در گفت‌وگویی جداگانه با ارین برنت، خبرنگار سی‌ان‌ان در نیویورک، گفت که ایران امیدوار است اسرائیل «خطای فاحش قبلی» را تکرار نکند. وی افزود که جزئیات یک «واکنش حداکثری» بالقوه توسط نیرو‌های مسلح ایران برنامه‌ریزی شده است. وی با اشاره به عملیات وعده صادق ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد شلیک شده ایران در روز شنبه «در چارچوب‌های حداقلی» بود و این اقدام «دفاع مشروع» در پاسخ به حمله اسرائیل بود. او توضیح داد: «عملیات پاسخ ما، به این دلیل حداقلی بود که به دنبال هدف قرار دادن چندین هدف نبودیم.» وزیر خارجه گفت: «حمله ما غافلگیرانه نبود و طرف‌های مقابل ما، اگرچه از ساعت و زمان حمله اطلاع نداشتند، اما می‌دانستند که به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد. ما عملیاتی موفق، پاسخی صریح و پیامی روشن به رژیم صهیونیستی دادیم.» وزیر خارجه ایران گفت که پیش از حمله به اسرائیل «به طرف امریکایی به روشنی گفتیم که ما پایگاه‌ها و منافع امریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که در پاسخی که به رژیم اسرائیل می‌دهیم، اقدامی را امریکا بخواهد در حمایت جنگی از رژیم صهیونیستی انجام دهد.» او درباره سطح حمله نیز توضیح داد: «۲۰ کشور تلاش کردند موشک‌ها و پهپاد‌های ما به هدف نرسد، اما موشک‌ها و پهپاد‌های ما به اهداف اصابت کرد.» وزیر خارجه همچنین گفته که پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل هم در «یک‌شنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده امریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.» به گفته امیرعبداللهیان این پیام‌ها از طریق «سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا و مجاری رسمی دیپلماتیک» به امریکا منتقل شده است. 
 
 تل‌آویو تهدید به کاربرد سلاح هسته‌ای کرده است
وزیر خارجه همچنین با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت: «در موضوع هسته‌ای، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام شده؛ ما در این رابطه فتوای شرعی و دینی رهبری بزرگ ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را داریم. بار‌ها هم اعلام کرده‌ایم که برنامه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای تماماً صلح‌آمیز است. ما بر این نگاه و تعهد خود تمرکز ویژه‌ای داریم.» وزیرخارجه گفت: «اما در مقابل شاهد بوده‌ایم در ماه‌های گذشته، بار‌ها برخی مقامات رژیم اسرائیل اعلام کرده‌اند که برای پیروزی در غزه باید از بمب هسته‌ای استفاده کرد.» 
در تحولی متفاوت، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن که در نیویورک بسر می‌برد، طی تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان اظهار داشت: امروز منطقه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش است و رژیم اسرائیل از مسیر جنگ روانی به دنبال منحرف کردن اذهان از موضوع اصلی غزه است. وی تأکید کرد: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد. 
امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با وزیر خارجه برزیل گفت که ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد. او گفت: «عامل اصلی ثبات و امنیت در منطقه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری و برقراری آتش‌بس پایدار است.» مائورو وییرا، وزیر خارجه برزیل نیز گفت: «برزیل خواستار تنش‌زدایی در منطقه است و تمام تلاش خود را برای کمک به برقراری صلح و امنیت در منطقه به کار می‌گیرد.»
 
 معاریو: مثل «روز قیامت» بود
وزیر دفاع سابق امریکا با بیان اینکه سکوت کنونی مقامات رژیم صهیونیستی و ایران می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد، آن را «کرکننده» توصیف کرد. 
به گزارش ایسنا، «مارک اسپر» سکوت رژیم صهیونیستی و ایران درباره تنش‌های اخیر را «کرکننده» توصیف کرد و آن را نشانه‌ای از این دانست که تنش‌ها فعلاً به پایان رسیده است. اسپر که در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» وزیر دفاع امریکا بود، گفت: «این سکوت از دو طرف واقعاً کرکننده است؛ اینکه هیچ‌کس درباره آنچه اتفاق افتاده صحبتی نمی‌کند.» به گزارش روزنامه هیل، اسپر ادامه داد: «فکر می‌کنم این در حال حاضر پایان ماجرا باشد. اما باید دید چه خواهد شد.» همچنین آلون بن داوید، تحلیلگر نظامی روزنامه معاریو گفت: «ایران به مرحله دیگری در جنگ علیه اسرائیل منتقل شده است و ما باید این پیش‌فرض را قبول کنیم که ایران آماده عملیاتی با یک حمله گسترده‌تر است.» 
وی افزود: «هرگونه واکنش علنی اسرائیل ما را در خطر ورود به تبادل حملات با ایران و چه بسا یک جنگ گسترده در شمال قرار می‌دهد. انجام یک حمله علیه ایران یا حزب‌الله امکان پیروزی در جنگ با حماس را از بین می‌برد و به منزله حکم اعدام برای اسرایی است که هنوز زنده هستند.» این تحلیلگر گفت: «طی حمله ایران ترس و نگرانی بر پایگاه‌های هوایی که هدف موشک‌ها قرار گرفتند، حاکم شده بود. هزاران سرباز به پناهگاه‌ها رفتند و این سؤال را از خود می‌پرسیدند که آیا طبقات بتنی اطراف آن‌ها در مقابل این موشک‌های سنگین دوام می‌آورد.» این تحلیلگر صهیونیست گفت: «رهبری اسرائیل که با حماقت اقدام به ترور ژنرال ایرانی در دمشق کرد بدون اینکه عواقب آن را در نظر بگیرد اکنون تظاهر به رام کردن ایران می‌کند. حمله ایران که یک تغییر اساسی بود، ایجاب می‌کند که اسرائیل در روش برخورد با ایران بازنگری کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار